Kan Cranberry je Blaasontsteking Stoppen? Onderzoek in 2018

By |

Cranberry-grote veenbesDe mythes over het voorkomen en behandelen van een blaasontsteking zijn meervoudig. Sommigen beweren dat cranberries werken, anderen plaatsen de cranberry bovenaan deze lijst van mythes. Wat is de waarheid?

Kan een blaasontsteking behandeld worden met cranberry?

Cranberries bevatten de stof PAC en kunnen daarom werken tegen een blaasontsteking. Op basis van al het beschikbare onderzoek in 2018 kan geconcludeerd worden dat cranberries werken tegen een blaasontsteking. Het is van belang om voldoende PAC binnen te krijgen voor een optimale werking. Om dit te bereiken kan je cranberry pillen of cranberrysap nuttigen.

Hoe cranberries kunnen werken tegen blaasontsteking

Structuur E. coli bacterie

Structuur E. coli bacterie

Bij een blaasontsteking is de wand van de blaas ontstoken. Dit komt doordat de E. coli bacterie aan de blaaswand hecht. E. coli bacteriën hebben vinger-achtige uitsteeksels die zich vastgrijpen aan de wand van de blaas. Deze uitsteeksels worden ook wel lectines genoemd. Ondanks dat je de blaas regelmatig leegplast blijven de E. coli bacteriën aan de blaaswand zitten.

Cranberry producten bevatten proanthocyanidinen (afgekort PAC). Deze stof komt van nature voor in planten en voornamelijk in de schillen en pitten van deze planten.

De stof PAC zorgt ervoor dat bacteriën als E. Coli niet aan de blaaswand kunnen hechten. Het weekt daarnaast reeds gehechte bacteriën los. Vervolgens plas je deze bacteriën uit. Dit verlaagt de hoeveelheid E. Coli bacteriën in je blaas. Dit is precies wat je wil, want dit vermindert of stopt de blaasontsteking.

In de natuur komen verschillende typen PAC voor. Deze verschillen qua structuur minimaal van elkaar. De werking is echter compleet verschillend. Zonder het verder ingewikkeld te maken; er wordt gedacht dat met name Proanthocyanidine type A2 werkt tegen een blaasontsteking1. Een cranberry bevat relatief veel PAC type A2 en zou daarom effectief kunnen zijn bij het verminderen van een blaasontsteking.

Cranberry blaasontsteking werkzame stof Proanthocyanidine PAC type A2

Chemische structuur van PAC type A2

Fabel of waarheid: cranberry stopt een blaasontsteking

Zoals hiervoor beschreven kan de cranberry (in theorie) werken tegen een blaasontsteking.

Bewijst onderzoek anno 2018 dat cranberries werken tegen een blaasontsteking?

Aan onderzoeken naar de werking van cranberries bij een blaasontsteking is geen tekort. Aan de variatie in uitkomsten van deze onderzoeken evenmin. De volgende redenen leggen uit waarom resultaten van onderzoeken zo verschillend kunnen zijn:

  • De hoeveelheid gebruikte cranberries verschilt per onderzoek: bij een lagere dosering van cranberries is het minder waarschijnlijk dat cranberries werken tegen een blaasontsteking.
  • De hoeveelheid PAC wordt niet gemeten: PAC is de stof in cranberries die een blaasontsteking voorkomt. De hoeveelheid PAC kan echter verschillen per soort cranberrysap of per batch cranberries. Als er in hetzelfde onderzoek verschillende batches van cranberries worden gebruikt, kan dit de resultaten verstoren.
  • Het aantal innames per dag verschilt: of je 3 keer per dag, of 1 keer per dag cranberries nuttigt (met in totaal een gelijkblijvende hoeveelheid cranberries) kan van grote invloed zijn op de werking van cranberries.

Voor al deze verschillende resultaten heeft de wetenschap een oplossing. Namelijk een zogenaamde meta-analyse. Hierbij worden de resultaten van verschillende onderzoeken samengevoegd om vervolgens over het geheel van de resultaten conclusies te trekken.

Allereerst zijn er in 2012 twee meta-analyses uitgevoerd2 3. Echter, ironisch genoeg kwamen ook hier verschillende resultaten uit. Je voelt het waarschijnlijk al aan: de ene meta-analyse concludeerde dat cranberries niet effectief zijn bij het voorkomen van een blaasontsteking en de ander concludeerde van wel.

Omdat de resultaten van onderliggende onderzoeken verschillend worden samengevoegd kunnen bij deze meta-analyses verschillende resultaten ontstaan. Op basis van een statistische check (I2 score) lijkt de meta-analyse die concludeert dat cranberries wél werken beter te zijn uitgevoerd.

Vervolgens is het onderzoek na 2012 doorgegaan en zijn er relevante onderzoeken bijgekomen. Een voorbeeld hiervan is een kwalitatief hoogwaardig onderzoek uit 20154. In dit onderzoek werden cranberry pillen gebruikt waarbij de hoeveelheid PAC werd gemeten. De proefpersonen kregen per dag 200 mg PAC. Het onderzoek toonde aan dat cranberry pillen effectief zijn bij het voorkomen van een blaasontsteking.

Onder andere op basis van de nieuwe onderzoeken na 2012 is er in 2017 een nieuwe meta-analyse uitgevoerd5. Bij deze meta-analyse werd heel duidelijk aangetoond dat de cranberry een blaasontsteking kan voorkomen/verminderen.

Op basis van de beschikbare onderzoeken kan je cranberries zeker niet afdoen als een mythe. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs om te concluderen dat de cranberry een erg goed product kan zijn bij het voorkomen en verminderen van een blaasontsteking.

Hoeveel cranberries te nuttigen voor een maximaal effect

Zoals eerder beschreven is bij een cranberry de stof PAC verantwoordelijk voor het tegengaan van een blaasontsteking. De vraag is dus eigenlijk hoeveel gram PAC je moet nuttigen voor een maximaal effect.

Helaas hebben niet erg veel onderzoeken de hoeveelheid PAC gemeten. Het eerder beschreven onderzoek uit 2015 is één van de weinigen. Bij dit onderzoek werden cranberry pillen gebruikt. In totaal werd er 200 mg PAC per dag toegediend. Dit werd verspreid over 2 momenten op de dag. Dit onderzoek toonde zeer helder aan dat deze cranberry pillen werken tegen een aan blaasontsteking. Daarom is 200 mg PAC per dag (verspreid over ten minste 2 momenten op de dag) goed om aan te houden.

Cranberry blaasontsteking: cranberrysap of cranberry pillen?

Op basis van de verschillende onderzoeken lijkt het niet veel uit te maken of je kiest voor cranberrysap of cranberry pillen. Het enige wat telt is de hoeveelheid proanthocyanidinen (PAC) die je binnenkrijgt.

Per 250 ml cranberrysap is ongeveer 100 mg PAC aanwezig. Bij cranberry pillen verschilt het van pil tot pil. Het is aan te raden om alleen pillen te nuttigen waarbij de hoeveelheid PAC per pil is aangegeven. Anders kan je nooit meten hoeveel PAC je binnenkrijgt. Een nadeel van cranberrysap is dat ook per soort of merk cranberrysap de hoeveelheid PAC kan verschillen.

De keuze tussen cranberrysap of cranberry pillen komt neer op een simpele rekensom. Bij welk product krijg je het meeste PAC voor je geld!

Dit is voor je uitgerekend. In de vergelijking zijn cranberrysap en cranberry pillen gebruikt.

  • Cranberrysap: 750 ml kost ongeveer €7,00. In 750 ml cranberrysap zit ongeveer 300 mg PAC. Dit komt neer op: 300 / 7,00 = 43 mg PAC per euro.
  • Cranberry pillen: 56 pillen voor ongeveer €25. In elke pil is 36 mg PAC aanwezig. Totale hoeveelheid PAC is daarom: 56*36= 2016 mg PAC. Dit komt neer op: 2016 / 25 = 81 mg PAC per euro.

Uit bovenstaande rekensom blijkt dat voor hetzelfde geld cranberry pillen bijna 2x zoveel PAC bevatten. Cranberry pillen zijn uiteindelijk dus een stuk goedkoper. Een ander nadeel van cranberrysap is dat je hierdoor veel suikers binnenkrijgt.

Welke cranberrysap en cranberry pillen zijn aan te raden?

De Cranmed Forte Capsules zijn een een goede keuze. Deze cranberry pillen zijn relatief goedkoop en de hoeveelheid PAC is aangegeven op het etiket.

Drink je toch liever cranberrysap? Dan is de Rabenhorst Cranberrysap een mooie sap. Deze sap is onbewerkt en 100% natuurlijk. Het is gemaakt van de beste kwaliteit Noord-Amerikaanse cranberries.

Tot slot:

Het nuttigen van veel cranberry producten is helaas geen garantie voor succes. Wat werkt verschilt van persoon tot persoon. Werkt het niet, wellicht werkt dan iets anders voor jou.

Nog vragen? Laat een reactie achter!


Verder lezen:

Vitamine C als middel tegen blaasontsteking >

 

Gebruikte bronnen

  1. Howell, A. B. (2007). Bioactive compounds in cranberries and their role in prevention of urinary tract infections. Molecular nutrition & food research51(6), 732-737.
  2. Jepson, R. G., Williams, G., & Craig, J. C. (2012). Cranberries for preventing urinary tract infections. The Cochrane Library.
  3. Wang, C. H., Fang, C. C., Chen, N. C., Liu, S. S. H., Yu, P. H., Wu, T. Y., … & Chen, S. C. (2012). Cranberry-containing products for prevention of urinary tract infections in susceptible populations: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Archives of internal medicine172(13), 988-996.
  4. Foxman, B., Cronenwett, A. E., Spino, C., Berger, M. B., & Morgan, D. M. (2015). Cranberry juice capsules and urinary tract infection after surgery: results of a randomized trial. American journal of obstetrics and gynecology213(2), 194-e1.
  5. Luís, Â., Domingues, F., & Pereira, L. (2017). Can cranberries contribute to reduce the incidence of urinary tract infections? A systematic review with meta-analysis and trial sequential analysis of clinical trials. The Journal of urology198(3), 614-621.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *