Vitamine C bij Blaasontsteking: Werkt het?

By |

Citroen vitamine c

Iedereen heeft wel eens gehoord van vitamine C. Zo zou vitamine C goed zijn tegen verkoudheid en verbetert het de weerstand.

Hoe werkt vitamine C en helpt vitamine C bij een blaasontsteking? Er is weinig onderzoek gedaan naar het effect van vitamine C op een blaasontsteking. Het verrichte onderzoek laat zien dat het belangrijk is om voldoende vitamine C binnen te krijgen. Een optimale hoeveelheid vitamine C is 200 mg per dag. Eventueel kunnen deze vitamine C tabletten helpen om vitamine C binnen te krijgen. Een verhoogde hoeveelheid vitamine C is doorgaans niet schadelijk.

Wat is vitamine C?

Vitamine C, medisch bekend als ascorbinezuur, is de een van de bekendste vitaminen. Het valt onder de zogenaamde antioxidanten.

Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen. Vrije radicalen zijn ongunstig voor je lichaam omdat deze reageren met omliggende moleculen. Dit is slecht voor je. Daarom is het belangrijk dat er antioxidanten als vitamine c zijn om dit te voorkomen.

Het menselijk lichaam maakt geen vitamine C aan. Hierdoor moet je vitamine C via voeding binnenkrijgen. Zoals je waarschijnlijk weet: vitamine C komt met name voor in fruit en groenten.

Algemene gezondheidsvoordelen

Vitamine C is essentieel voor een goede werking van het menselijk lichaam. Een mens kan niet zonder.

Onder andere de volgende algemene gezondheidsvoordelen worden toegeschreven aan vitamine C:

  1. Verminderde kans op vele ziekten: zoals ik in de eerste paragraaf beschrijf is vitamine C een sterke antioxidant. Wanneer het menselijk lichaam te weinig antioxidanten ter beschikking heeft, treedt het fenomeen oxidatieve stress op. Oxidatieve stress is erg slecht voor je lichaam en is gelinkt aan veel ziekten. Voorbeelden zijn kanker, hart- en vaatziekten en autoimmuun ziekten1. Ander onderzoek toont aan dat vitamine C supplementen helpen om het antioxidanten niveau in je bloed te verhogen2.
  2. Helpt mogelijk tegen een hoge bloeddruk: onderzoek3 toont aan dat vitamine C supplementen werken om een hoge bloeddruk te verminderen.
  3. Lagere kans op hart- en vaatziekten: wereldwijd gezien zijn hart- en vaatziekten de nummer 1 doodsoorzaak4. Een onderzoek toont aan dat mensen die tenminste 700 mg vitamine C nuttigden een 25% lagere kans hadden op hart- en vaatziekten5.
  4. Minder slecht cholesterol: een onderzoekt toont aan dat vitamine C supplementen slecht cholesterol in het lichaam verminderen6.
  5. Helpt bij opname van ijzer: ijzer is een belangrijke voedingsstof en heeft diverse functies in het menselijk lichaam. Onderzoekt7 laat zien dat vitamine C helpt bij de opname van ijzer.
  6. Helpt de afweer: witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van de afweer. Vitamine C helpt het lichaam deze witte bloedcellen te produceren8. Ander onderzoekt toont aan dat vitamine C helpt wonden te genezen9.

De wetenschap: voorkomt of vermindert vitamine C een blaasontsteking?

Laten we kijken naar de onderzoeken die specifiek gaan over het effect van vitamine C op een blaasontsteking. Helaas zijn er slechts 2 onderzoeken die aanknopingspunten geven.

Een eerste onderzoek in 1996 gaf proefpersonen 2000 mg vitamine C per dag (dit is meer dan 25 keer de ADH). De theorie in dit onderzoek was dat vitamine C de urine in de blaas zuurder maakt en dit een blaasontsteking voorkomt. Uit dit onderzoek blijkt dat vitamine C ongeschikt was om de urine zuurder te maken en vitamine C geen blaasontstekingen voorkomt. Een nadeel van deze studie is dat het aantal proefpersonen zeer laag was en ook nog eens minder dan de helft van deze proefpersonen het onderzoek hadden afgemaakt.10

Een tweede onderzoek uit 2007 gaf zwangere vrouwen 100 mg vitamine C op een dag. Uit dit onderzoek blijkt dat de inname van 100 mg vitamine C per dag de kans op een blaasontsteking vermindert11.

Dit tweede onderzoek bewijst echter ook weinig. Een reden dat 100 mg vitamine C werkte zou kunnen zijn dat de groep die geen vitamine C toegediend kreeg veel te weinig vitamine C binnenkreeg (veel minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Het onderzoek is namelijk uitgevoerd op proefpersonen in een ontwikkelingsland, waar een vitamine C tekort vaker voorkomt.

De conclusie: er valt niet heel veel over vitamine C in combinatie met een blaasontsteking te zeggen. Op het eerste gezicht lijkt vitamine C geen wondermiddel. Echter, in ieder geval voldoende vitamine C nuttigen lijkt zeer belangrijk.

Optimale hoeveelheid vitamine C

Uit de vorige paragraaf blijkt dat voldoende vitamine C nuttigen belangrijk is om een blaasontsteking te voorkomen. En ook al doe je het niet voor een blaasontsteking, de paragraaf ten aanzien van algemene gezondheidsvoordelen laat anders wel zien hoe belangrijk voldoende vitamine C daadwerkelijk is.

Wat is nu de optimale hoeveelheid vitamine C?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine C is 75 mg. Historisch gezien is de ADH bepaald op basis van hoeveel je minstens moet binnenkrijgen om negatieve effecten van een vitamine C tekort te voorkomen. Stel dat deze grens bij 75 mg ligt, dan betekent dit nog niet dat 75 mg de optimale hoeveelheid is.

Een onderzoek uit 201512 heeft veel onderzoeken onder de loep genomen om de vraag te beantwoorden wat nu de optimale hoeveelheid vitamine C is. Uit dit onderzoek blijkt dat 200 mg vitamine C per dag de optimale hoeveelheid is.

Bronnen van vitamine C

Fruit en groenten bevatten vitamine C. Onderstaand een overzicht van de hoeveelheid vitamine C per product.

ProductHoeveelheid vitamine C in mg
Kiwi, 1 stuk (75 gram)59
Sinaasappel, 1 stuk (130 gram)66
Rode paprika rauw, 1 half stuk (60 gram)90
Aardappel gekookt, 1 stuk (70 gram)6
Aardbeien, 100 gram60
Appel (met schil), 1 stuk5

Blaasontsteking en vitamine C: wat is aan te raden?

Het ligt voor de hand dat de optimale hoeveelheid vitamine C van 200 mg per dag ook de beste hoeveelheid is om een blaasontsteking mee te voorkomen. 200 mg per dag is simpelweg de hoeveelheid waarbij het lichaam het best functioneert.

In hoeverre kan het kwaad om meer dan deze 200 mg te nuttigen?

Het maakt in veel gevallen niet uit als je meer dan de 200 mg vitamine C nuttigt. Het overschot wordt namelijk uitgeplast. Het is dus beter om ietsje meer dan ietsje minder dan de 200 mg te nuttigen. Meer dan 2.000 mg per dag kan leiden tot darmklachten en/of diarree.

Vitamine C komt voor in fruit en groenten, maar soms zijn er dagen (in ieder geval als ik voor mezelf spreek) dat je minder vitamine C binnenkrijgt. In dat geval kan een supplement erg goed helpen. Daarnaast weet je door middel van supplementen precies hoeveel je binnenkrijgt en dat je voldoende binnenkrijgt. Tenslotte is vitamine C niet duur.

Om deze redenen gebruik ik vitamine C supplementen. Goede tabletten zijn de Roter vitamine C tabletten van 70 mg. Hiermee kan je ideaal doseren tot de circa 200 mg per dag. Als je gelijk in bulk wil kopen zijn deze uiteindelijk voordeliger.

Een foto van vitamine C capsules van Roter.

Klik op de foto voor meer info.

Ik ben geen voorstander van extreem hoog gedoseerde vitamine C tabletten, echter, mocht je dit willen proberen dan zijn de Lucovitaal super vitamine C tabletten een voordelige keuze.

Conclusie

Vitamine C is extreem belangrijk voor het functioneren van het lichaam. Het is belangrijk om te richten op de optimale hoeveelheid vitamine C van 200 mg per dag. Supplementen kunnen hierbij helpen.

Er zijn gelukkig vele andere middelen dan antibiotica die kunnen helpen een blaasontsteking te voorkomen. Op deze pagina vind je een overzicht.


Verder lezen:

Gebruikte bronnen

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23675073
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12805247
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22492364
  4. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15585762
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19674720
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10799377
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25157026
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16297506
  10. Castello, T., Girona, L., Gomez, M. R., Mur, A. M., & Garcia, L. (1996). The possible value of ascorbic acid as a prophylactic agent for urinary tract infection. Spinal Cord, 34(10), 592-593.
  11. OCHOA‐BRUST, G. J., Fernández, A. R., VILLANUEVA‐RUIZ, G. J., Velasco, R., TRUJILLO‐HERNÁNDEZ, B. E. N. J. A. M. Í. N., & Vásquez, C. (2007). Daily intake of 100 mg ascorbic acid as urinary tract infection prophylactic agent during pregnancy. Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica, 86(7), 783-787.
  12. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408398.2011.649149

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *