Vitamine C bij blaasontsteking: Werkt het? (onderzoek 2020)

door Teun

Je kent vitamine C ongetwijfeld. Het is een van de bekendste vitaminen. Maar werkt vitamine C ook tegen een blaasontsteking? Wat is het effect? Lees verder om dit én meer te ontdekken.

Wat is vitamine C?

Vitamine C, medisch bekend als ascorbinezuur, is de een van de bekendste vitaminen. Het valt onder de zogenaamde antioxidanten.

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen. Vrije radicalen zijn ongunstig voor je lichaam omdat deze reageren met omliggende moleculen. Dit is slecht voor je. Daarom is het belangrijk dat er antioxidanten als vitamine c zijn om dit te voorkomen.

Het menselijk lichaam maakt geen vitamine C aan. Daarom moet je vitamine C via voeding binnenkrijgen. Zoals je waarschijnlijk weet: vitamine C komt met name voor in fruit en groenten.

Algemene gezondheidsvoordelen

Voordat we overgaan naar de vraag of vitamine C werkt tegen een blaasontsteking, eerst een aantal algemene gezondheidsvoordelen van vitamine C.

Onder andere de volgende algemene gezondheidsvoordelen worden toegeschreven aan vitamine C:

  1. Verminderde kans op vele ziekten: zoals ik in de eerste paragraaf beschrijf is vitamine C een sterke antioxidant. Wanneer het menselijk lichaam te weinig antioxidanten ter beschikking heeft, treedt het fenomeen oxidatieve stress op. Oxidatieve stress is erg slecht voor je lichaam en is gelinkt aan veel ziekten. Voorbeelden zijn kanker, hart- en vaatziekten en autoimmuun ziekten1. Ander onderzoek toont aan dat vitamine C supplementen helpen om het antioxidanten niveau in je bloed te verhogen2.
  2. Helpt mogelijk tegen een hoge bloeddruk: onderzoek3 toont aan dat vitamine C supplementen werken om een hoge bloeddruk te verminderen.
  3. Lagere kans op hart- en vaatziekten: wereldwijd gezien zijn hart- en vaatziekten de nummer 1 doodsoorzaak4. Een onderzoek toont aan dat mensen die tenminste 700 mg vitamine C nuttigden een 25% lagere kans hadden op hart- en vaatziekten5.
  4. Minder slecht cholesterol: een onderzoekt toont aan dat vitamine C supplementen slecht cholesterol in het lichaam verminderen6.
  5. Helpt bij opname van ijzer: ijzer is een belangrijke voedingsstof en heeft diverse functies in het menselijk lichaam. Onderzoekt7 laat zien dat vitamine C helpt bij de opname van ijzer.
  6. Helpt de afweer: witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van de afweer. Vitamine C helpt het lichaam deze witte bloedcellen te produceren8. Ander onderzoekt toont aan dat vitamine C helpt wonden te genezen9.

Vitamine C tegen blaasontsteking (onderzoek)

Dan nu de onderzoeken met betrekking tot vitamine C tegen blaasontsteking. Helaas zijn er niet veel onderzoeken gedaan naar het effect van vitamine C op een blaasontsteking. Slechts 2 stuks.

Een eerste onderzoek in 199610 gaf proefpersonen 2000 mg vitamine C per dag (dit is meer dan 25 keer de ADH). De theorie in dit onderzoek was dat vitamine C de urine in de blaas zuurder maakt en dit een blaasontsteking voorkomt. Uit dit onderzoek blijkt dat vitamine C ongeschikt was om de urine zuurder te maken en vitamine C geen blaasontstekingen voorkomt.

Een tweede onderzoek uit 2007 gaf zwangere vrouwen 100 mg vitamine C op een dag. Uit dit onderzoek bleek dat de inname van 100 mg vitamine C per dag de kans op een blaasontsteking vermindert11.

Dit tweede onderzoek bewijst echter ook weinig. De reden dat 100 mg vitamine C werkte is waarschijnlijk dat de groep die geen vitamine C toegediend kreeg veel te weinig vitamine C binnenkreeg (veel minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Het onderzoek is namelijk uitgevoerd op proefpersonen in een ontwikkelingsland, waar een vitamine C tekort vaker voorkomt.

De conclusie: er valt niet heel veel over vitamine C in combinatie met een blaasontsteking te zeggen. Het is in ieder geval geen wondermiddel tegen een blaasontsteking. Echter, in ieder geval voldoende vitamine C nuttigen is zeer belangrijk. Zowel met het oog op blaasontstekingen als in het algemeen.

“Onderzoek toont niet aan dat veel vitamine C nuttigen een blaasontsteking helpt te voorkomen.”

Optimale hoeveelheid vitamine C

Uit de vorige paragraaf blijkt dat voldoende vitamine C nuttigen belangrijk is om een blaasontsteking te voorkomen. En ook al doe je het niet voor een blaasontsteking, de paragraaf ten aanzien van algemene gezondheidsvoordelen laat wel zien hoe belangrijk voldoende vitamine C daadwerkelijk is.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine C is 75 mg. De ADH is voornamelijk bepaald op basis van hoeveel je minstens moet binnenkrijgen om een tekort te voorkomen. Stel dat deze grens bij 75 mg ligt, dan betekent dit nog niet dat 75 mg de optimale hoeveelheid is.

Wat is dan de optimale hoeveelheid vitamine C per dag?

Een onderzoek uit 201512 had het doel om deze vraag te beantwoorden. Hiervoor zijn een groot aantal onderzoeken geanalyseerd om over het geheel tot een conclusie te komen. Uit dit onderzoek blijkt dat 200 mg vitamine C per dag de optimale hoeveelheid is.

“De optimale hoeveelheid vitamine C per dag is 200 milligram.”

Bronnen van vitamine C

Nu vraag je je waarschijnlijk af of je deze 200 milligram vitamine C per dag wel binnenkrijgt. Zoals je weet zit vitamine C voornamelijk in groente en fruit. Maar hoeveel zit daar eigenlijk in?

Onderstaand een overzicht van de hoeveelheid vitamine C per product. Zoals je kan zien verschilt de hoeveelheid vitamine C nogal per product. In ieder geval is de 200 milligram per dag goed te halen. Benieuwd naar andere groente of fruit? Zie deze link.

ProductHoeveelheid vitamine C in mg
Kiwi, 1 stuk (75 gram)59
Sinaasappel, 1 stuk (130 gram)66
Citroen, 100 gram40
Aardbeien, 100 gram60
Appel (met schil), 1 stuk5
Rode paprika rauw, 1 stuk (100 gram)150
Rode paprika gekookt, 1 stuk (100 gram)119
Aardappel gekookt, 1 stuk (70 gram)6
Sperziebonen gekookt, 100 gram1
Spinazie gekookt, 100 gram7
Broccoli gekookt, 100 gram38
Bloemkool, 100 gram22

Blaasontsteking en vitamine C: wat is aan te raden?

De conclusie is dat 200 mg vitamine C per dag belangrijk is om aan houden. Simpelweg omdat 200 mg per dag de hoeveelheid is waarbij het lichaam het best functioneert.

In hoeverre kan het kwaad om meer dan deze 200 mg te nuttigen?

Het maakt in veel gevallen niet uit als je meer dan de 200 mg vitamine C nuttigt. Het overschot wordt namelijk uitgeplast. Het is dus beter om ietsje meer dan ietsje minder dan de 200 mg te nuttigen. Meer dan 2.000 mg per dag kan leiden tot darmklachten en/of diarree.

Vitamine C komt voor in fruit en groenten, maar soms zijn er dagen (in ieder geval als ik voor mezelf spreek) dat je minder vitamine C binnenkrijgt. In dat geval kan een supplement handig, snel en goedkoop. Daarnaast weet je door middel van supplementen precies hoeveel je binnenkrijgt en dat je voldoende binnenkrijgt.

Om deze redenen gebruik ik vitamine C supplementen. Bijvoorbeeld als ik ‘s avonds een keer aardappelen en sperziebonen eet, dan is de kans dat ik de 200 mg per dag haal niet groot.

Goede tabletten zijn de Roter vitamine C tabletten van 70 mg. Hiermee kan je ideaal doseren tot de circa 200 mg per dag. Als je gelijk in bulk wil kopen zijn deze uiteindelijk voordeliger.

Een foto van vitamine C capsules van Roter.

Ik ben geen voorstander van extreem hoog gedoseerde vitamine C tabletten, echter, mocht je dit willen proberen dan zijn de Lucovitaal super vitamine C tabletten een voordelige keuze.

Conclusie

Werkt vitamine C bij een blaasontsteking?

Er is weinig onderzoek gedaan naar het effect van vitamine C op een blaasontsteking. Het verrichte onderzoek laat zien dat het belangrijk is om voldoende vitamine C binnen te krijgen, maar dat het absoluut geen wondermiddel is. Een optimale hoeveelheid vitamine C ligt rond de 200 mg per dag.

Eventueel kunnen vitamine C tabletten helpen om voldoende vitamine C binnen te krijgen. Een verhoogde hoeveelheid vitamine C is doorgaans niet schadelijk.

Wees niet getreurd als vitamine C niet zo goed werkt tegen een blaasontsteking als je had gehoopt. Gelukkig zijn er andere natuurlijke middelen die wél werken. De beste voorbeelden hiervan zijn D-mannose en cranberries.

Nog vragen of opmerkingen? Laat het me weten!


 

Gebruikte bronnen

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23675073
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12805247
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22492364
  4. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15585762
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19674720
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10799377
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25157026
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16297506
  10. https://www.nature.com/articles/sc1996105
  11. OCHOA‐BRUST, G. J., Fernández, A. R., VILLANUEVA‐RUIZ, G. J., Velasco, R., TRUJILLO‐HERNÁNDEZ, B. E. N. J. A. M. Í. N., & Vásquez, C. (2007). Daily intake of 100 mg ascorbic acid as urinary tract infection prophylactic agent during pregnancy. Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica, 86(7), 783-787.
  12. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408398.2011.649149

Ik denk dat je dit ook interessant vindt:

Reageren? Leuk!